1. Преминаване към съдържанието
  2. Преминаване към главното меню
  3. Преминаване към други страници на ДВ

Германската литературна пролет

16 януари 2007

Съвременната германска литература се налага все повече на международния пазар. И то не само благодарение на утвърдени имена като Гюнтер Грас или Петер Хандке, а и на съвсем млади автори като Даниел Келман например. Тази пролет предстои излизането на нови интересни книги, чиято премиера ще бъде на Лайпцигския панаир на книгата в края на март. С някои от тях запознава Габи Шааф:

https://p.dw.com/p/AugH

Най-продаваната книга в Германия през миналата година беше романът “Измерването на света” от австрийския писател Даниел Келман. Тази книга впрочем продължава да оглавява списъците на бестселерите в немскоезичното пространство. Самият Келман е изненадан от огромния си успех:

“Това е уникален случай в живота на твореца, който трудно може да се повтори. Това е нещо чудесно, тъй като предизвиква съвсем друг интерес към цялото последващо творчество, а и създава разбира се икономическа основа, на базата на която човек може да работи.”

Досега от романа на Келман “Измерването на света” са продадени над 850 000 екземпляра; сключени са договори за превод на около 30 езика.

За международния престиж на германската литература допринесе несъмнено и учредената през 2005 “Германска литературна награда”. Тя се присъжда за най-добър немскоезичен роман на съответната година и неизбежно привлича вниманието в чужбина. Освен това наградата стимулира и то силно продажбите. Романът “Сиромасите” на лауреатката от миналата година Катарина Хакер веднага се нареди сред бестселерите.

Един литературен сезон е недостатъчен, за да се очертаят тематичните тенденции. Но като цяло може да се каже, че всички актуални обществени теми в Германия намират отражение и в литературата. Така например сред тазгодишната пролетна реколта прави впечатление присъствието на темата за старостта. Докато предметната литература се занимава с последствията от застаряването на обществото за социалните системи, в романите става дума за това какво означава остаряването за индивида. В своя дебют “Великден” Хариет Кьолер разказва потресаващата история на един бивш университетски професор, който страда от началните признаци на слабоумие и се опитва да избяга от своя кошмар като постоянно седи пред телевизора или крие лицето си зад вестника.

Известно е, че литературата не отразява пряко действителността, а я пречупва през собствените си призма и със собствените си средства. Това важи особено за утвърдения междувременно автор Георг Клайн. В актуалния си роман “Грях, доброта, светкавица” той заиграва с различните жанрове на развлекателната литература.

Освен дебютите на нови или малко познати автори, в пролетната програма на издателствата фигурират и много известни вече имена. Тук е Инго Шулце с “Мобилен телефон”, чието подзаглавие гласи “Тринайсет истории в стар стил”. В своята “Берлинска оргия” Томас Брусиг прави репортаж за “жените, секса и проституцията”, според съобщението на издателството. Вилхелм Генацино кара своите герои да страдат само от средносилни чувства: заглавието на неговата нова книга е “Средносилна носталгия”. Забелязваме отново присъствието на Петер Хандке. В "Кали. Една предзимна история” той отново подема любимата си тема за пътуването, като възможност за опознаване на света и на самия себе си.

И не на последно място 2007 е годината, през която двама от титаните на съвременната немскоезична литература отбелязват своята 80-годишнина. Както Мартин Валзер, така и Гюнтер Грас се представят с нови книги: под заглавие “Глупав август” Грас ще публикува стихотворения и рисунки, отразяващи скандала около членсовото му във войските на СС. В “Измъченото животно” пък Валзер е събрал балади, илюстрирани от дъщеря му Алиса Валзер.